Hur påverkas vår shopping av lågkonjunkturen?

När ekonomin påverkar samhället dåligt blir även konsumenterna mer prismedvetna. Detta speglas även av till de hushåll vars ekonomi inte påverkas av lågkonjunktur. Priset blir ett viktigt konkurrensmedel för butiker. Där med borde försäljningen av lågprisprodukter gynnas inom de flesta branscher som ex, lågpriskedjornas försäljning inom klädbranschen. För företag som har svårt att erbjuda ett lägre pris än konkurrenterna på marknaden blir det där med ännu viktigare att framhäva fördelarna med den egna produkten, jämfört med konkurrenternas. Även företag med högkvalitativa och lite dyrare produkter kan dock klara sig bra genom lågkonjunkturen. Det finns alltid konsumenter som prioriterar att köpa högkvalitativa produkter med lång hållbarhet och kvalitet. Konsumenterna prioriterar helt enkelt det nödvändigaste när ekonomin är osäker. Vissa saker unnar sig konsumenterna även i lågkonjunktur men det tar sig ofta andra billigare alternativ.

 

That´s it, later babes!

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0